9 april 2017 Fietsen in Bogota, markt en goudmuseum

10 april 2017 - Bogotá, Colombia

Vandaag hebben we de hele dag geen stroom en geen water. Gisteren werd ons dat al medegedeeld. Vanaf half 10 vanmorgen niet. Ondertussen al lang weer water en op 1 van de kamers ook licht. Gelukkig deed de lift het wel weer. We zitten op de vijfde verdieping en hebben vandaag al een paar keer alle trappen beklommen. Als compensati hebben we 2 flessen water en een kaars met lucifers gekregen.

Vanmorgen hebben we ons naar een markt laten brengen. Oo zondag zijn veel straten in Bogota afgesloten voor verkeer. Alleen openbaar vervoer en taxi's mogen er dan op een baan rijden. De weg is er voor fietsers, wandelaars en joggers. En markten. We hebben, volgens kenners, de mooiste markt gekozen. Volgens ons ook. We hebben leuke dingen gekocht.

Vanmiddag zijn we inhet goudmuseum geweest. Toen we hier 18 jaar geleden waren gingen veel kersverse adoptie ouders hier naar toe. Dat leek ons toen niet zo'n goed idee met een peuter en een kleuter. Het museum bevat de grootste goud collectie van Zuid Amerika en als je toch in de buurt bent is het mooi maar je hoeft er niet speciaal voor naar toe.

Gisteren hebben we met een gids een fietstocht van een paar uur gemaakt. Je komt dan op plaatsen waar je normaal niet komt. De gids vertelde over al de graffity hier in de stad. En dat is heel erg veel. We kwamen bij een overdekte markt met fruit, verse vis en vlees. We hebben wat onbekende fruitsoorten meegenomen, lekker.

Verder ging de tour door een wijk wat ze hiet de Bronx noemen. Wat een armoede. Zwervers, drugsgebruikers, heel veel troep en vele garages waar ze van 3 of meer auto's weer 1proberen te maken.

Ook kwamen we bij een koffiebranderij. Waarhet hele proces werd uitgelegd en waar we koffie gingen drinken. Ze hadden er zelfs thee, wat wel een wonder is aan gezien het hier een schaars product is. Zelfs bij het ontbijt is dit niet te krijgen. Heb nu zelf een doosje gekocht, zodat ik alleen warm water hoef te vragen. Maar bij de koffiebranderij hadden ze thee.

De fietstocht is zeker wel een aanrader.

We hebben net  een paar speciaal biertjes gedronken hier in een biercafé. Dat hadden we 18 jaar geleden ook niet kunnen bedenken. 's Avonds nog de deur uit.

Langzaam komen we in het ritme hier. Toch gaan we nog steeds vroeg naar bed. We zijn ook nu weer moe en er slapen er al 2. Het is kwart voor 10.

Vanmiddag begon het te regenen. Vanavond was het droog. We zitten in het regenseizoen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Karin:
    10 april 2017
    Jullie hebben al veel gedaan in een korte tijd. Intensief maar een belevenis vol aangename verrassingen tot nu toe.
    Veel plezier. Ik kijk uit naar de volgende notitie.....
    Groeten uit Dwingeloo,
    Karin
  2. Matthieu:
    Hallo (juf) Joke,

Samen met de klas hebben we gekeken naar jou reisverhalen. De kinderen hebben ademloos geluisterd. Het blijkt dat jullie al een paar grote stappen gemaakt hebben. We zijn zo benieuwd hoe dit zal aflopen.
    H.M. vraagt zich af hoe het bij jullie is. Vast leuker dan bij ons op school!
    We zijn allemaal weer zeer benieuwd naar het vervolg.
    Groet van groep 7/8 b
  3. Anneke:
    10 april 2017
    Jullie dagen zijn goed gevuld! Geen wonder dat er zo vroeg geslapen wordt :-)
    Ik lees jullie verslagjes met heel veel plezier.
  4. Mariska:
    10 april 2017
    Wat maken jullie veel mee in korte tijd, wat een indrukken! Leuk om jullie zo te kunnen volgen, we zijn benieuwd naar het volgende verhaal!
    groetjes uit Leusden
  5. Marja vanuit mooi Ansen:
    10 april 2017
    Geweldig wat je allemaal op een dag mee maakt.
    Die fiets tocht...helemaal t gek, ik wist niet eens dat dat kon in "Latino America, en al zeer zeker niet bedacht bij Bogota, überhaubt in Colombia. Helemaal te gek!
    Geniet van je verhalen... Geniet me jullie mee.
    Un abrazo los 4
    Hasta pronto,
    Gracias!
  6. Familie Derckx:
    Ola familia,

We beleven onze reis weer helemaal opnieuw. Het is alweer een paar maanden geleden maar het lijkt gisteren. Ook wij hadden geen water (zelfde kamer overigens!) en ..... schrik niet...... dat duurde 3 dagen! Maar alles komt goed, duurt alleen wat langer. Hebben jullie ook het volksspel Tejo mogen spelen tijdens de fietstocht?
    Heel veel plezier en geniet met volle teugen van het prachtige Colombia en de lieve Colombianen! We kijken uit de volgende reisverslag.

Groetjes, Paul Petra Thomas en Mathijs